Ska en livförsäkring som tillhör efterlevande make ingå i avlidne makes bröstarvinges laglott

Hej !

ARVSSKIFTE

Min man avled 2017 vi har testamente, äktenskapsförord, giftorätt, ingen enskild egendom.

Bouppteckning är gjord 2018 01, arvsskifte är inte gjort.

Vi har tre gemensamma barn och min man har ett barn som begärt att få ut sin laglott. Som jag godkänt.

Nu till min fråga :

Jag har en livförsäkring på ca 400 000 kr, min barn är förmånstagare.

Är upptagen i bouppteckningen som tillgång.

Ska den ingå i särkullbarnets laglott ?

SÄRKULLBARNET ÄRVER INTE MIG

Mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar om en livförsäkring som du har tecknat och som dina barn är förmånstagare till ska ingå i din avlidne makes särkullbarns laglott. Innan arvet kan skiftas ska en bodelning förrättas mellan dig och din avliden make/hans dödsbo ( 23 kap 1 § andra stycket ÄB) Vanligtvis kan en livförsäkring undantas från bodelningen som rättighet av personlig art (10 kap 3 § ÄktB). Om livförsäkringen ändå ska ingå i bodelningen kan det istället lösas genom att den vid lottläggningen (11 kap 7 § ÄktB) placeras på "din lott." Så länge inte livförsäkringen hamnar på din makes/dödsboets "lott" ingår den inte i kvarlåtenskapen och då kan den inte heller ingå i särkullbarnets laglott.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare