Ska en boutredningsman redovisa sitt arvode och sin kostnadsersättning?

Hej

Jag skulle vilja veta vilka krav som finns när det gäller redovisning av inkomster och utgifter i ett dödsbo?

Bakgrunden till frågan är att en advokat som vi fick tilldelad av tingsrätten som boutredningsman inte har redovisat varken sina egna omkostnader, utlägg för fakturor eller inkomster till dödsboet i samband med utskick av skifteshandlingen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler för boutredningsmän och deras uppdrag finns i 19 kapitlet Ärvdabalken. Jag kommer gå igenom och förklara de regler som är aktuella för din fråga.

Boutredningsmannens arvode och kostnadsersättning
Den som blivit utsedd till boutredningsman har rätt till arvode, med andra ord ersättning för sitt arbete. Denna ersättning ska i första hand betalas ut av dödsboets tillgångar, enligt 19 kap. 19 § Ärvdabalken. Skulle det inte finnas tillräckligt med pengar kvar i dödsboet till att betala boutredningsmannens ersättning, är det den som ansökt om boutredningsman som står för ersättningen.

Den ersättning som boutredningsmannen ska få för sitt uppdrag bör betalas ut när boutredningsmannen har slutfört sitt uppdrag. Om boutredningen skulle ta över ett år kan dock ersättning för uppdraget delas upp och i stället betalas ut med ett belopp årligen.

Boutredningsmannens redovisningsplikt
En boutredningsman har en redovisningsplikt för sitt uppdrag, vilket framgår av 19 kap. 14a § Ärvdabalken. Denna redovisningsplikt innebär att den 1 april varje år ska boutredningsmannen redovisa föregående kalenderår. Denna redovisning ska innehålla saldo vid årets början och slut samt intäkter och utgifter som boet haft under föregående kalenderår. Eftersom boutredningsmannens ersättning ska betalas ut från dödsboet i första hand, så behöver boutredningsmannen även redovisa för boets utgifter för denna ersättning. Om boutredningsmannen får en uppdelad ersättning årligen, så ska detta stå med i dödsboets redovisning som utgift för det året. Betalas ersättningen i stället ut efter boutredningsmannens uppdrag är slutfört, ska det stå med i den slutliga redovisningen av dödsboets saldo, intäkter och utgifter.

Om någon är missnöjd med hur boutredningsmannen hanterar förvaltningen och redovisningen av dödsboet kan detta tas vidare på olika sätt. Ett alternativ är att begära att tingsrätten utser en god man som kan granska boutredningsmannens skötsel av dödsboet. En god man har nämligen enligt 19 kap. 17 § Ärvdabalken rätt att gå igenom samtliga räkenskaper och handlingar.

Ett annat alternativ enligt 19 kap. 5 § andra stycket Ärvdabalken är att begära att boutredningsmannen entledigas, vilket innebär att boutredningsmannen skiljs från uppdraget. För detta krävs att boutredningsmannen visar sig olämplig för uppdraget. Delägarna i dödsboet kan då vända sig till tingsrätten som skiljer boutredningsmannen från uppdraget och tillsätter en ny boutredningsman.

En boutredningsman kan även bli ersättningsskyldig enligt 19 kap. 18 § Ärvdabalken för eventuell skada som orsakats avsiktligen eller genom vårdslöshet.

Sammanfattning samt råd
Eftersom en boutredningsman har redovisningsplikt, ska den boutredningsman som blivit utsedd redovisa arvode och kostnadsersättning som hen har rätt att få utbetalt av dödsboets tillgångar. Det betyder att er boutredningsman ska redovisa denna ersättning. När dessa belopp redovisas är dock beroende av när denna ersättning utbetalas. Jag skulle rekommendera att du tar upp frågan med din boutredningsman, och frågar hur det kommer sig att dessa belopp inte redovisats ännu.

Skulle det vara så att ni inte är nöjda med hur boutredningsmannen har hanterat redovisningen av dödsboet kan ni kontakta den tingsrätt som utsåg er boutredningsman för att få en god man tilldelad. Den gode mannen kan nämligen i sin tur granska redovisningen av dödsboet. En sådan granskning kan också vid stora fel leda till att hen skiljs från uppdraget av tingsrätten, och ni får en ny boutredningsman tilldelad.

Jag hoppas att jag med detta har kunnat besvara din fråga. Om du har fler funderingar är du alltid varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare