Ska en bostad som är köpt innan skilsmässan gått igenom räknas in i bodelningen?

Hej!

Min man och jag har skilt oss.i samband med det så köpte han en ny bostad, där han skrev på köpekontraktet, och betalade handpenning, för den nya villan på samma dag som vår ansökan om skilsmässa registrerades hos tingsrätten. Ansökan hade vi skickar in tre dagar tidigare, den 2e men den registrerades alltså den 5e, samma dag som köpekontraktet skrevs. Tillträde till bostaden fick han den 12e samma månad men alltså efter brytpunkten.

Nu till min fråga;

Ingår hans nya bostad i giftorättsgodset?

Ska den tas med i bouppteckningen och bodelningen?

Tacksam för svar!

Jag tycker detta är lite förvirrande.

Anonym exfru

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att du tycker det är förvirrande då det är väldigt mycket olika begrepp som man normalt sett inte använder men jag ska försöka besvara din fråga så att det blir lättare att förstå.

Det är äktenskapsbalken som blir den relevanta lagen för din fråga eftersom ni var gifta.

Egendom som var och en hade den dagen talan om skilsmässa väcktes ska tas med i bouppteckningen

Egendom som någon av er har köpt efter dagen då ni skickade in era skilsmässopapper ska inte tas med i bodelningen. Brytpunkten för vad som ska räknas som giftorättsgods och därmed ska delas upp mellan er är när talan om äktenskapsskillnad dvs. skilsmässa väcks (9 kap. 2 § ÄktB). Med andra ord är det den egendom som du och din man hade när ni skickade in skilsmässopapprena som ska räknas in bodelningen.

Jag vill bara förtydliga att enskild egendom dvs. egendom som är någon av makarnas privata genom avtal, testamente eller gåva aldrig ska ingå i bodelningen.

Den nya bostaden kommer inte ingå i bodelningen

Av din fråga förstår jag det som att det först var några dagar efter det att ni skickade in pappren på skilsmässan som han skrev på köpekontraktet för den nya bostaden.

Din exmakes nya bostad räknas alltså inte som giftorättsgods och ska därför inte heller tas med i bouppteckningen. Den kommer med andra ord inte ingå i bodelningen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att höra av sig igen.

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare