Ska du kalla särkullsbarn till bouppteckningsförrättning som inte är barn till personen som har avlidit?

Sitter med bouppteckning och undrar om jag behöver fylla i efterarvingar och kallelse enligt nedanstående:

Svärmor avled nyligen. Inga barn finns i äktenskapet. Hon var gift med svärfar som har 2 (vuxna) söner sen tidigare äktenskap. Svärfar ärver allt, både enligt lag och testamente. I bouppteckingen, ska jag ändå ange hans barn som efterarvingar och kalla dem till förrättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en kallelse till din svärmors bouppteckningsförrättning ska skickas ut till din svärfars två barn, som inte är din svärmors egna barn. Sönerna är alltså särkullsbarn, men inte till personen som har avlidit utan till den andra maken som lever.

Personer som ska kallas till bouppteckningsförrättningen

Till en bouppteckningsförrättning ska flertalet olika personer kallas (ÄB 20 kap. 2 §). Följande personer ska kallas till förrättningen:

1. Efterlevande make eller efterlevande sambo, oavsett om maken eller sambon är dödsbodelägare eller inte.

2. Alla övriga dödsbodelägare. Dödsbodelägare är de som enligt lag eller testamente har rätt till en andel i dödsboet, alltså de som får ärva den avlidna personen.

3. Efterarvingar, både de som ärver enligt lag eller testamente. Det kan poängteras att efterlevande gemensamma barn är efterarvingar till den avlidne och de är dödsbodelägare först i den efterlevande makens dödsbo (ÄB 18 kap. 1 § 3 stycket). I din aktuella fråga är de två sönerna dock inte gemensamma barn och därmed inte heller efterarvingar. Sönerna har ju inte någon rätt att ärva din svärmor, utan de har enbart rätt att ärva din svärfar när han dör eftersom sönerna är bröstarvingar till sin pappa.

De två sönerna till din svärfar faller inte in under första punkten. De faller inte heller in under den andra punkten, eftersom de enligt lag inte har rätt att ärva din svärmor eftersom hon inte är deras mamma och du skriver även att din svärfar ska ärva allt enligt testamente. Sönerna till din svärfar är inte bröstarvingar till din svärmor och därför har de inte rätt att ärva din svärmor som har avlidit.

De två sönerna till din svärfar faller inte heller in under den tredje punkten, eftersom de inte har rätt till efterarv när din svärfar dör. Sönerna till din svärfar kommer givetvis ha rätt till arv när din svärfar dör, eftersom de är bröstarvingar och barn till sin pappa som har avlidit då. Det arvet som sönerna till din svärfar har rätt till när deras pappa/din svärfar dör kallas dock inte för efterarv. Detta eftersom de inte har behövt vänta på något arv som de har rätt till för att din svärmor och din svärfar är gifta (ÄB 3 kap. 1 §). Din svärmor är inte arvlåtare till din svärfars två söner som inte är gemensamma barn, och därmed har inte din svärfars två söner i sig någon rätt till arv av din svärmor.

Sammanfattning

Din svärfars söner är inte bröstarvingar till din svärmor som har avlidit och de är därför inte efterarvingar till din svärmor. Du behöver alltså inte kalla din svärfars två söner till bouppteckningsförrättningen, eftersom sönerna inte heller är dödsbodelägare eller din svärmors make eller sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare