Ska den avlidnes syskon kallas till bouppteckning när make och bröstarvinge finns?

Hej. Min mamma har gått bort. Vi hade tänkt göra bouppteckningen själva så vill dubbelkolla att jag förstått det rätt. Mamma var gift och min pappa lever. Jag är enda barnet (deras gemensamma barn). Visst blir min pappa då dödsbodelägare och jag efterarvinge?! Mamma har inga föräldrar som är i livet. Däremot hade hon sex syskon, varav tre i livet, samt många syskonbarn finns. Inget testamente är upprättat.

Men mammas syskon och syskonbarn har väl ingen del i arvsprocessen så länge jag o min pappa lever? Och därmed behöver väl inte dessa heller kallas till bouppteckningsförrättningen? Visst räcker det om jag (kommer vara bouppgivare), min pappa samt två oberoende förrättningsmän deltar? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring bouppteckning och vem som ska kallas till bouppteckningen hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Vilka ska kallas till bouppteckningsförrättningen?

De som ska kallas till bouppteckningen är dödsbodelägare, detta kan vara efterlevande make/sambo, arvingar och universella testamentstagare (18 kap. 1 § ÄB). I detta fallet utgör din pappa dödsbodelägare – men även i det fall att han inte var det skulle han som efterlevande make alltid kallas till en bouppteckningsförrättning (20 kap. 2 § första stycket ÄB).

Enligt den legala arvsordningen, så tillfaller arvet i första hand den avlidnes bröstarvingar – dvs. dig (2 kap. 1 § ÄB). Dock ärver efterlevande make före gemensamma barn och du får således rätt till efterarv när din pappa avlider, du blir precis som du själv nämner efterarvinge.

Så länge du och din pappa fortfarande är i livet, så tillfaller arvet inte den avlidnes syskon enligt den legala arvsordningen. Din mammas syskon utgör således inte dödsbodelägare och behöver inte kallas till bouppteckningen. Det är dock inte olagligt att de närvarar vid en bouppteckning om du och din pappa samtycker till närvaron.

För att sammanfatta så har du förstått det hela rätt, det är enbart du och din pappa som ska kallas till bouppteckningen. Som du också nämner krävs det att det finns två kunniga förrättningsmän som utför bouppteckningen och intygar att allt har blivit riktigt antecknat och värderat - dessa får inte vara dödsbodelägare eller efterarvinge.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare