Ska bröstarvingars rätt till arv enligt lagen försvinna?

Hörde för ett tag sedan att riksdagen skulle ta bort lagen om bröstarvinges rätt till arv. Stämmer detta verkligen? Det kommer ju i så fall bli jättemånga barn som inte kommer att få ärva något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Riksdagen har för närvarande inga planer på att ta bort bröstarvingars arvsrätt från Ärvdabalken. Det du hörde stämmer alltså inte, utan Ärvdabalken kommer även i fortsättningen ge bröstarvingar arvsrätt.

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare