FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/04/2021

Ska aktier ingå i bodelningen?

Min man har i gåvobrev fått aktier i ett familjeföretag som är ett ab. Innebär detta att hela företaget med inökpta maskiner o s v är hans egendom och eller har jag rätt till något av det vid skilsmässa fast han äger aktierna ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär det att äga aktier?

En aktie är en ägarandel i ett aktiebolag. Det är inte möjligt att peka ut viss specifik egendom och säga att det tillhör aktieägaren.

Ska aktierna ingå i bodelningen?
I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Med andra ord ska aktierna ingå i en bodelning och delas lika mellan er, såvida aktierna inte är enskild egendom. Aktierna kan vara enskild egendom om det framgår av gåvobrevet att aktierna är enskild egendom, vilket är troligt eftersom det är ett familjeföretag. Det är också möjligt att göra aktierna till enskild egendom genom ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare