Självtäkt eller laga självtäkt

Hej, någon snodde min cykel från cykelstället utanför min bostad. Dagen efter såg jag den på ett cykelställe där den var fastkedjad med ett cykellås. Efter att ha förvissat mig om att det var min cykel så klippte jag upp låset och tog hem cykeln. Nu undrar jag om det jag gjorde var lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ta tillbaka en stulen cykel kan vara självtäkt vilket är brottsligt enligt 8 kap 9 § brottsbalken. Den straffbelagda gärningen är att olovligen tillgripa en sak eller rubba annans besittning över saken (8 kap 8 § brottsbalken) - för att ta sig själv rätt över saken (8 kap 9 § brottsbalken).

Det finns dock situationer där det anses tillåtet att ta tillbaka sin stulna egendom på egen hand. Enligt Brottsbalkens promulgationslag 14 och 16 §§ sker laga självtäkt om du tar tillbaka egendomen då stölden fortfarande är färsk. Detta innebär att du har möjlighet att ta tillbaka stulet gods inom 24 timmar, efter detta anses ett återtagande vara självtäkt vilket är brottsligt.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare