FrågaEKONOMIÖvrigt11/12/2022

SGI vid studier

Försäkringskassan har tagit bort min SGI för de anser att jag inte stod till arbetsmarknadens förfogande 10-17 januari -21. Jag var inskriven hos arbetsförmedlingen från och med september -21 tom augusti -22 (glömde att avanmäla mig). Jag kom in på utbildning vid Örebro universitet som började den 18 januari -21, pluggar€ fortfarande och kommer göra det tom vt -24. Jag ringde arbetsförmedlingen och berättade att jag kommit in på utbildning så fort jag fått beskedet och fick då till svar att det kunde likställas med att jag fått ett arbete. Nu har försäkringskassan tagit bort min SGI med motiveringen att jag inte sökt något arbete 10-17 januari -21. Men jag förstår inte varför jag skulle söka ett arbete jag inte skulle kunna börja på när jag kommit in på skola? Jag behöver hjälp med att hitta vad jag kan stödja min överklagan på.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Reglerna om SGI återfinns i socialförsäkringsbalken. Jag kommer därför utgå från den lagen när jag besvarar din fråga.

SGI

Sjukpenninggrundande inkomst är den årliga inkomst i pengar som en försäkrad kan antas komma att tills vidare få för eget arbete antingen som arbetstagare i allmän eller i enskild tjänst (inkomst av anställning), eller på annan grund (inkomst av annat förvärvsarbete), 25:2 SFB. Dessutom krävs det att det kommer från ett arbete i Sverige, kommer från arbete som kan antas vara under minst sex månader i följd eller vara årligen återkommande, och kan antas uppgå till minst 24 procent av prisbasbeloppet, 25:3 SFB. Nuvarande prisbasbelopp för 2022 är 48 300 kronor. Detta är inget som framgår, men jag gör ett antagande att du arbetat innan och uppfyller samtliga av dessa krav.

Inledningsvis vill jag även poängtera att tidslinjen ter sig något intetsägande. Du nämner att du börjar studier den 18 januari 2021 och att inskrivningen på arbetsförmedlingen sker september -21 tom augusti -22. Men du säger sedan att du glömde att avanmäla dig på arbetsförmedlingen för studierna. Detta rimmar inte helt. Jag kommer utgå ifrån att du inte varit inskriven på arbetsförmedlingen den 10-17 januari. Om detta inte visar sig vara fallet är du varmt välkommen att återkomma i en ny fråga.

SGI skydd för studier

SGI-skydd gäller under tid då den försäkrade bedriver studier, för vilka han eller hon får studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395). SGI-skydd gäller även under tid då den försäkrade utan att få studiestöd bedriver studier på minst halvtid för vilka studiemedel får lämnas enligt studiestödslagen, 26:11 SFB. Så precis som arbetsförmedlingen informerade gäller SGI-skyddet även under tiden du bedriver dina studier.

Problematiken i ditt fall

Det som blir problematiskt i ditt fall är att du verkar slutat ditt jobb och därimellan har det gått en period 10-17 januari där du inte varit arbetssökande utan enbart väntat på att dina studier skall börja. I princip får det inte finnas något avbrott mellan perioder med olika grunder för SGI-skydd.

Det finns ett rättsfall (HFD 2019 ref 55) där en kvinna tidigare hade en fastställd SGI och sedan avslutat studier 5e juni för att vänta in förlossningen som skulle ske den 20 juli. Hon förlorade därmed sin SGI eftersom det blev ett glapp, och rätten skriver att hon kunde förhindrat detta genom att skriva in sig på arbetsförmedlingen. Trots att hon var höggravid. Du borde således ha skrivit in dig på arbetsförmedlingen trots att du hade ansökt till att bedriva studier.

Överklagan

Jag vill poängtera att jag inte har information om du tidigare arbetat och i sådana fall när du avslutat ditt arbete. Men jag vill ändå belysa, ifall att sådana omständigheter föreligger. Det är nämligen så att efter en anställning upphört, så har man ett skydd 3 månader efter enligt 26:18 SFB. Det får alltså gå max 3 månader mellan anställningens upphörande och studier eller att du skrivit in dig på arbetsförmedlingen. Om detta skett kan du poängtera det i din överklagan. Viktigt att nämna är att detta 3-månaders skyddet endast gäller från anställningens upphörande. Om du bedrivit studier tidigare besitter du inte samma skydd, vilket speglas i det ovan nämnda rättsfallet. Annars ser jag personligen ingen tyvärr ingen möjlighet.

Melina PapadopoulosRådgivare