Sexuellt övergrepp av kollega i samband med After-Work

Blev utsatt för sexuellt övergrepp av min kollega efter en aw med jobbet. Min arbetsgivare säger att företaget inte har några utredningsskyldigheter eller ansvar alls eftersom övergreppet skedde efter att chefen hade gått & vi andra gick över till en annan krog och därför anses det som att det har skett efter aw:n dvs på fritiden. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är otroligt tråkigt att höra vad du blivit utsatt för..

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Diskrimineringslagen (2008:567), förkortat "DL", samt Brottsbalken (1962:700), förkortat BrB.

Polisen!

Att bli utsatt för sexuellt övergrepp är otäckt, läskigt och borde aldrig hända. Du har ALLTID alternativet att vända dig till polisen för att göra en polisanmälan eftersom det är ett sexualbrott enligt 6 kap 2 § BrB som ger fängelse i lägst 6 månader och upp till 6 år.

Skyldighet för arbetsgivare att utreda och vidta åtgärder

2 kap. 3 § DL säger att om din arbetsgivare får kännedom om att du som anställd anser dig i samband med arbetet ha blivit utsatt för sexuella trakasserier av någon som utför arbete eller fullgör praktik hos arbetsgivare, är arbetsgivaren skyldig att utreda omständigheterna kring de uppgivna trakasserierna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra trakasserier i framtiden.

För att din arbetsgivare ska vara skyldig att utreda detta måste trakasserierna skett av en kollega i samband med arbetet. Huvudsakligen gäller det händelser på arbetsplatsen under arbetstid men det sträcker sig även till sådant som händer utanför arbetsplatsen och på andra tider än ordinarie arbetstider om det finns ett samband med arbetet. Exempelvis händelser under tjänsteresor eller fester som arbetsgivaren anordnar. I ditt fall kan det vara lite svårt att avgöra om det var i samband med arbetet, men eftersom det var en after-work med dina kollegor och till en början även din chef så är det inte så lätt att utesluta utredningsskyldighet som din chef verkar vilja få det till att vara.

Åtgärder när Diskrimineringslagen blir tillämplig

Skulle det vara så att dina omständigheter faller under 2 kap. 3 § DL blir din arbetsgivare skyldig att utreda omständigheterna och om det föreligger trakasserier isåfall vidta åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra trakasserier i framtiden.

Om din arbetsgivare i ett fall där han är skyldig att utreda inte gör det, kan du få rätt till diskrimineringsersättning enligt 5 kap. 1 § första stycket DL. I vissa fall kan det även bli fråga om ytterliggare ekonomisk ersättning enligt andra stycket i samma paragraf, om du lidit ekonomisk förlust i samband med arbetet på grund av omständigheterna.

Mitt råd till dig

Det kan vara en bra idé att ta upp det en gång till med din arbetsgivare då denne har skyldighet att utreda även om det bara finns misstankar och rykten, det krävs ingen anmälan av något slag endast att det är relaterat till arbetet. Men om din arbetsgivare ändå inte lyssnar kan du vända dig till ditt fackförbund och kontakta skyddsombundet där. Du kan även göra en anmälan direkt till Diskrimineringsombudsmannen som har hand om sådana här ärenden.

Såklart kan du även välja att strunta i allt det och istället göra en anmälan direkt till polisen och berätta vad du blivit utsatt för, det är upp till dig. Du kan välja båda vägarna, men va inte rädd för att kontakta polisen om du så önskar. Polisen kommer att starta en utredning för att undersöka om brott förekommit om du gör en anmälan. Om du vill anmäla ett brott som redan förekommit och inte är akut gör du det via polisens nummer 114 14 eller deras hemsida här.

Vill du ha vidare rådgivning av oss, exempelvis över telefon, kan du kontakta oss vidare här. Annars hoppas jag att du fick svar på din fråga och önskar dig all lycka till!

Alexander MårtenssonRådgivare