Sexuellt ofredande - vad innebär brottet?

Min morbror kom in i mitt sovrum som låg längst bort i hörnet i vårat hus när jag var 13 år. Han kom in i mitt rum på natten och la sig över mig "full" när mina föräldrar och syskon låg och sov. Han lyfte mitt täcke, tittade på mig och pussade mig i ansiktet och tog på mina bröst och jag kände hans tyngd på mig. Han frågade mig om jag hade fått bröst i samma sekund som han tog på mina bröst och sa att min kusin/hans dotter som är nåt år äldre hade fått så stora bröst. Jag blev stel som ett lik. Och sa jag älskar ju faktiskt dig morbror, men en vädjande ton att han skulle lämna mig ifred och då gick han ut ur rummet.

Min fråga är "vad är detta för brott?"

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna typ av frågor regleras av Brottsbalken (BrB).

Av det du beskriver i din fråga tolkar jag det som att brottet sexuellt ofredande har skett (6 kap. 10 § BrB). Sexuellt ofredande innebär att någon, i detta fall morbrodern, sexuellt berör ett barn under 15 år alternativt förmår ett barn att företa eller medverka i någon handling av sexuell innebörd. För straffansvar ska handlingen ha en klar och för en vuxen person otvetydig sexuell prägel. Barnets inställning till handlingen bör inte tillmätas någon betydelse. Om domstolen finner att personen begått gärningen är straffet böter eller fängelse i högst två år.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare