FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 25/11/2018

Sexuella trakasserier på arbetsplatsen

Min chef har trakasserat mig sexuellt, sagt att han hade straffknullat mig om jag var äldre och skickat pussmun till mig och skrivit att han ska ge mig en lång kram efter helgens slut. Jag vill inte jobba kvar en dag där då jag känner mig mycket obekväm och litar inte på honom. Jag sa upp mig idag och vill inte fullfölja min uppsägningstid som är i en måndag. Har jag rätten på min sida eller hur ser det ut?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag verkligen beklaga den situation du har hamnat i. Det är absolut inte okej att din chef trakasserar dig sexuellt och jag förstår att det här är en jobbig situation för dig.

Sexuella trakasserier kan definieras som ett uppträdande i arbetslivet av sexuell natur som kränker en arbetssökande eller arbetstagare. Det är den egna upplevelsen som avgör, inte vad som de facto har hänt.

Din chefs beteende utgör definitivt sexuella trakasserier. Huvudregeln när det handlar om trakasserier är att den som trakasserar måste bli underrättad om sitt beteende, antingen genom att du talar om för chefen att "ditt beteende kränker mig", alternativt att du tar det vidare till en högre chef om det är möjligt. Om beteendet efter tillsägelse fortsätter föreligger trakasserier. Däremot om den som trakasserar har förstått eller borde ha förstått att hens beteende är kränkande så anser man att trakasserier föreligger utan tillsägelse. Det är din egna upplevelse som avgör, det enda som är relevant är hur du upplever situationen. Högre krav ställs på högre befattning och därav bör anses att din chef i det här fallet har förstått eller borde ha förstått att hans beteende är högst oacceptabelt.

Arbetsgivaren bär det yttersta ansvaret för att trakasserier inte ska förekomma på arbetsplatsen och har därför både ett ansvar för sitt eget beteende och för vad som sker mellan arbetstagarna (2 kap 3§ diskrimineringslagen). Om ansvaret försummas kan arbetsgivaren anmälas till diskrimineringsombudsmannen eller till facket.

Om du är fackligt ansluten råder jag dig till att kontakta ditt fackförbund och be dem bistå dig i detta ärende. Facket har bra koll på dina rättigheter och kan föra din talan mot arbetsgivaren. Alternativt kan du kontakta diskrimineringsombudsmannen. Jag tycker också att du ska göra en polisanmälan.

Om du har möjlighet är det bra att kunna visa upp så mycket dokumentation av din chefs beteende som möjligt, i form av exempelvis sms eller andra meddelanden.

Jag önskar dig lycka till. Du är såklart varmt välkommen att återkomma om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare