Sexuella trakasserier över frågeapp på telefon

Hej!

Jag laddade ner en app som heter Ask. Jag har haft denna app tidigare och laddade ner den igen då jag tyckte om den. Men jag har fått frågor av en man eller kvinna som ställer frågor om jag rakar mig mellan benen och 40 frågor som går in på den frågan fast mer detaljerat. Han eller hon ställer samma frågor om och om igen. Jag har sagt att ja inte svarar på den frågan för personen har inget med det att göra. Jag har även blockat människan och anmält frågor flera gånger men denna människa skapar nya konton och ställer samma fråga om och om igen han eller hon slutar aldrig. Är det något jag kan anmäla? De är sexuella trakaserier och hot att svarar jag blir jag av med honom om jag svarar på alla hans 40 frågor, annars blir jag ännu mer spammad av samma frågor. Sparar alla som ja får förutom dom jag har anmält dom försvinner tyvärr. Men finns det något att göra åt detta? Kan jag anmäla detta till polis? Jag vet inte vem personen är för de är anonymt men vet att han eller hon gjort detta mot fler och han eller hon skapar nya konton från samma ip adress och den borde gå att spåra?

Mvh en orolig tjej.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som sker här lever sannolikt upp till kraven för sexuellt ofredande(6 kap 10 § 2 stycket Brottsbalken). En anmälan till Polisen är något som definitivt vore lämpligt. Bevisläget är troligen ganska bra också, eftersom appen kräver e-mailadress vid registrering och borde gå att spåra elektroniskt från admin-håll.

Om inte åtal för sexuellt ofredande leder fällande dom finns fortfarande möjlighet att fälla för ofredande(4 kap 7 § Brottsbalken). Jag är övertygad om att den skyldiga kan fällas för något av dessa ifall han kan identifieras tillräckligt.

Jag hoppas du får hjälp att hitta den skyldiga.

Med vänlig hälsningar,

Adam NovakRådgivare