Kan en 15-åring bli dömd för sexualbrott mot barn?

om en kille är 15 och en tjej är 14 kan han bli dömd till pedofili?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pedofili är inget brott

Pedofili är en beteckning på vuxna människors sexuella dragning till barn. Det finns alltså inget brott som heter pedofili. Däremot finns det ett flertal brott som är förknippade med pedofili. Det kan till exempel vara våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, sexuellt ofredande, utnyttjande av barn för sexuell posering och kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte (6 kap. brottsbalken). Eftersom killen är 15 år och straffmyndig och 14-åringen ännu inte är byxmyndig kan han dömas till något av dessa brott.

Liten åldersskillnad

Till de uppräknade brotten finns ett undantag då åldersskillnaden är väldigt liten, som i detta fall då det endast skiljer ett år. Ifall 14-åringen deltog i den sexuella handlingen frivilligt och ifall skillnaden i mognad och utveckling också är liten ska 15-åringen inte dömas för brottet. Om samtycke saknas kan 15-åringen däremot självklart dömas för brott (6 kap 14 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare