Sexköp att betala för sexchatt?

Om jag på en chatt och dejtingsida har endast sexchatt- Är jag en sexköpare i lagns mening. För att vara med på detta måste jag köpa mynt. De som har sexsidorna och dejting, är det enligt lagen koppleri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! En bra och intressant fråga. Förmodligen skulle kopplingen mellan själva betalningen för dessa mynt ha en för svag koppling till en sexuell tjänst för att du ska komma ifråga som sexköpare i lagens mening. Det du faktiskt betalar för är ju tillgång till en chatt och inte sexet i sig självt. Av samma anledning kommer det antagligen inte ifråga att åtala personer kopplade till sajten för koppleri eftersom det de tillhandahåller inte är sexuella tjänster utan endast en chatt. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare