FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/08/2013

Servitutsbrott - påföljd

Hej Fastighet A har ett servitut som belastar Fastighet B. Vad kan ägaren av fastighet B få för straffpåföljd om denne hindrar ägaren av fastighet A att nyttja servitutet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du tar upp verkar främst vara fråga om ett kontraktsbrott. Eftersom kontraktsbrottet är grovt (väsentligt) så har fastighet A rätt att häva servitutet och kräva skadestånd av fastighet B (se 14:8 jordabalken).

Jag ställer mig dock mer tveksam till om fastighet B kan drabbas av någon straffrättslig påföljd. För att så skall kunna ske måste fastighet B gjort något brottsligt. Det är ofta inte brottsligt att inte fullfölja sina åtagande enligt ett kontrakt.

Ett brott som däremot skulle kunna vara aktuellt är dock bedrägeribrottet (9:1 brottsbalken). För att detta skall vara aktuell krävs dock bland annat att fastighet B, i berått mod, lurat fastighet B att skriva på servitutet, helt utan avsikt att låta fastighet A nyttja servitutet. Jag finner det mycket osäkert om bedrägeriansvar kan göras gällande i detta fall.

Lawline RådgivareRådgivare