FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/05/2018

Servitut. Vem ansvarar för underhåll av väg?

Vägservitut: drift och underhåll

Hej!

Vilken fastighet/fastighetsägare har ansvar för vad i ett servitut om väg? I avstyckningshandling från 1979 används uttrycket 'rätt att använda':

"Nybildning av servitut:

Med lotten A (härskande) följer rätt att på stamfastigheten ZZZ (tjänande)

1) Använda vägen x för utfart ......"

I Jordabalken 14 Kap Servitut, 6§ 2st står:

".... Har den härskande fastighetens ägare på den tjänande fastigheten väg, byggnad eller annan anläggning, åligger det honom att hålla den i sådant skick att skada eller olägenhet icke vållas onödigtvis."

Jag har dock har svårt att förstå vilken part som ansvarar för normal drift (exempelvis att hålla vägen körbar, dvs dränera/dika, hålla fri från nedfallna träd eller intillväxande sly), och vem som har ansvar för underhåll (beläggning, snö)?

Jag vore tacksam för er hjälp att få klarhet i dessa frågor!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Den tjänande fastigheten ansvarar endast för underhåll av vägen om det är föreskrivet i erat servitut att denne fastigheten ska göra just det. I Jordabalken (JB) 14:1 st. 2 framgår att, om den tjänande fastigheten har åtagit sig underhåll av väg, får den skyldigheten inte vara mer än just det. Vad som utgör underhåll är inte helt självklart, men åtgärder som inte är alltför betungande borde rimligen vara att anse som underhåll. Att hålla vägen fri från nedfallna träd, dikning, snöröjning osv borde vara träffande exempel på underhåll. Om det INTE är föreskrivet att den tjänande fastigheten ansvarar för underhåll av vägen, då är det den härskande fastigheten som ansvarar för att vägen hålls i ett sådant skick att skada eller olägenhet inte vållas onödigtvis (14:6 st. 2 JB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare