FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut07/07/2016

Servitut och flera fastighetsägare

Hej

En fastighet, som har inskrivet servitut på fiskerätt i vatten tillhörigt en grannfastighet, har flera lagfarna ägare. För vilka/vilken gäller fiskerätten ?

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Servituts- rättigheter och skyldigheter behandlas i jordabalkens 14 kap.

Ett servitut är kopplat till en viss fastighet och inte till en viss person. Det betyder att servitutsrätten gäller för fastighetens ägare och om fastigheten har flera ägare så tillkommer rättigheten alla dess ägare. Så därmed så ska alla ägare till fastigheten kunna utnyttja servitutsrätten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Vänliga hälsningar,

Fanny RudénRådgivare