FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/04/2018

Servitut för att säkra tillgång till brunn

Hej.

Jag äger 2 fastigheter med olika fastighetsnummer. På stamfastigheten (A) där jag bor har jag en djupborrad brunn till vattenförsörjningen. På den andra fastigheten har jag byggt ett fritidshus (B) beläget ca 200 meter från stamfastigheten. Vatten till fritidshuset har jag kopplat på från stamfastighetens djupborrade brunn.

Det kan nämnas att det är mycket gott om vatten tusentals timliter.

Nu till frågan.

Vad händer om jag skulle sälja stamfastigheten. Kan en ev. ny ägare stänga av vattenförsörjningen till mitt fritidshus? Kan man gardera sig mot detta genom att upprätta någon typ av skriftlig handling, servitut/avtal eller liknande. Det är inte aktuellt med någon försäljning just nu men man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Tacksam för ett svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att upprätta ett servitut är det smidigaste och säkraste sättet att tillgodose fortsatt tillgång till en brunn. Servitut får upprättas för att främja en ändamålsenlig markanvändning och innebär en rätt för ägaren till den härskande fastigheten (Fastighet B) att nyttja särskild anläggning på den tjänande fastigheten (Fastighet A). Servitutet ska var av "stadigvarande betydelse" för den härskande fastigheten. Typiskt sett är tillgång till vattenbrunn ett sådant godtagbart servitut (jämför 14 kap 1 § jordabalken).

Om det är samma ägare till den härskande och den tjänande fastigheten (vilket det är i ditt fall) kan ett servitut upprättas genom en ensidig förklaring vilken senare kan skickas in för registrering i fastighetsregistret. Servitutet gäller, som huvudregel, på obestämd tid tills dess att de båda fastighetsägarna kommer överens om att avsluta servitutet. Om du senare skulle sälja Fastighet A krävs alltså ditt samtycke för att tillgången till brunnen ska upphöra.

Om du vill ha hjälp med att upprätta en servitutshandling och få den registrerad skulle jag råda dig att boka ett möte med vår Juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare