FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/02/2022

Serveringstillstånd skönhetssalong

Hej jag och min kollega tänkte öppna lokal/skönhets salong, jag tänkte att till exempel under pedikyr en att man skulle ha möjlighet till att ta ett glas vin eller champagne eller juice om man vill och då funderar jag om man behöver ha tillstånd för att servera alkohol då det endast handlar om ett glas per kund ?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör servingstillstånd och regler om detta finns i alkohollagen.

Behöver ni serveringstillstånd?

Huvudregeln vid servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker och av alkoholdrycksliknande preparat är att tillstånds krävs av den kommun där serveringsstället ligger (8 kap. 1 § alkohollagen). Det finns dock vissa undantag från detta. I 8 kap. 1 a § alkohollagen står att serveringstillstånd inte krävs om serveringen

1. Avser enstaka tillfällen för i förväg bestämda personer

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker

Utifrån detta behöver ni som utgångspunkt serveringstillstånd för att servera kunderna vin eller champagne. Då det endast handlar om ett glas per kund skulle det eventuellt kunna falla under undantaget i 8 kap. 1 a § alkohollagen. Undantaget avser dock främst sådana situationer när de som blir serverade alkohol har varit inbjudna i förväg ("förväg bestämda personer"). Det är oklart om kunderna kan anses som inbjudna i ert fall. Det är på så vis svårt för mig att göra någon exakt bedömning. Min rekommendation är därför att ni kontaktar er kommun och frågar om ni behöver serveringstillstånd eller inte.

Sammanfattning

Ni behöver serveringstillstånd om inte serveringen faller under undantaget i 8 kap. 1 a § alkohollagen. För att veta med säkerhet om ni behöver tillstånd eller inte rekommenderar jag dig/er att kontakta er kommun som kan hjälpa er vidare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare