Särskilt om bostadsrättsföreningsstadgar

Hej,

Köpte 2014 en bostadsrätt där juridisk ägare accepterades och fri andrahandsuthyrning tilläts.Nu ska jag sälja och styrelsen säger att detta inte gäller. Kan styrelsen göra detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att det i samband med att du köpte din bostadsrätt fanns två villkor i föreningsavtalet som medgav att en juridisk person (företag) får äga bostadsrätten samt att denne fick hyra ut i andrahand fritt. I samband med att du ska sälja så menar föreningen på att dessa villkoren inte längre gäller.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för regleringen av föreningsstadgar och eventuella avtal mellan dig och föreningen.

Särskilt om förenignsstadgar

En bostadsrättsförening har särskilda stadgar som gäller för medlemmarna. Dessa kan däremot ändras av stämman och i vissa fall av styrelsen under särskilda förutsättningarna. Det finns lag som reglerar hur en stämma får ändra beslut, exempelvis genom majoritetsbeslut. Föreningen själva har däremot rätt att sätta egna regler för hur stadgarna får ändras.

Om det är så att stadgan har ändrats till att de två villkoren inte längre gäller så gäller det nya beslutet.

Om det finns ett avtal mellan dig och bostadrättsföreningen

Det kan uppstå en märklig situation om du har ett särskilt avtal vid sidan av föreningsstadgarna som stipulerar de ovan nämnda villkoren. Huvudprincipen i svensk rätt är att avtal ska hållas. Således kan inte de villkoren i första hand upphöra att gälla med mindre du gått med på det.

Om fallet skulle vara så krävs att man gör en närmare utredning om vem som slutit det avtalet med dig och om denne hade behörighet att sluta ett sådant avtal med dig.

Slutsats

Min utgångspunkt är att de villkoren du nämner har framgått av föreningsstadgar. I och med att den kan ändras så är det inte självklart att de villkoren som fanns när du köpte lägenheten fortfarande gäller när du ska sälja den. Är det däremot ett avtal mellan dig och föreningen krävs en noggrannare granskning av sammanhanget för att kunna lämna ett definitivt svar.

Önskar du få komma i kontakt med oss för vidare utredning av ditt ärende är du välkommen att kontakta mig på mail: andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare