Särkullsbarns rätt till arv vid styvpappans död

Hej.

Min mamma dog för 10 år sedan och var gift med min styvpappa. Jag valde att inte ta ut mitt arv efter mamma för O hjälpa min styvpappa att bo kvar i huset. Jag undrar nu hur det blir när han dör med arvet då han har ett barn ihop med min mamma, min halvsyster...som då är barn till båda? Vad får jag ut ? Vad får hon ut?

Kan jag få ut arvet från mamma innan min styvpappa avlidit?

Mvh

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Vad du har rätt till
Du är vad som juridiskt sätt kallas särkullbarn eftersom du bara är barn till ena maken i ett äktenskap. Som särkullbarn finns det två sätt att "inte ta ut sitt arv" när ens förälder dör. Antingen avsäger du dig arvet och har då ingen rätt till det, eller så avstår du från arvet till förmån för den efterlevande maken och då har du rätt till efterarv (3 kap. 9 § ÄB). Jag tolkar det som att du har gjort det senare.

Vid efterarv har du rätt till din kvot av boet från när din styvpappa dör (3 kap. 2 § ÄB).

Hur arvet fördelas
Efter din mammas dödsfall skedde en bodelning, då din mammas och styvpappas tillgångar fördelades (9 kap. 1 § ÄktB). Vanligen får de hälften vardera (11 kap. 3 § ÄktB), vilket jag utgår ifrån för att kunna svara på din fråga. Från din mamma kommer sedan du och din halvsyster ärva hälften vardera (2 kap. 1 § ÄB). Din halvsyster kommer vidare ärva allt från din styvpappa som hans enda barn.

Vad ni får ut
När din mamma dog fick din styvpappa tillfälligt andelen från din mamma. När han sedan dör har du alltså rätt till en ¼ av boet, hälften av allt från din mamma. Din halvsyster har också rätt till ¼ av boet, från din mamma + ½ av boet, från din styvpappa, vilket sammanlagt blir ¾ av boet.

Eftersom att du redan valt att avstå till förmån för din styvpappa får du i vanlig ordning vänta med att få ut ditt arv efter din mamma tills din styvpappa dör (3 kap. 2 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Siri OlssonRådgivare