Särkullsbarns rätt

Hej! Vi är 3 syskon och vår mamma dog 1986. Vår pappa gifte om sig efter ett par år. Han dog 2005. Eftersom vi är särkullbarn så fick vi ut arv efter pappa och makan har bott kvar i deras hus efter det och hon har 2 barn. Min fråga är om hon dör har vi rätt till något arv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Baserat på din information att ni syskon fick ut ert arv när er pappa gick bort är svaret att ni inte har rätt till något ytterligare vid den efterlevande makans bortgång.

Enligt svensk lag får ni först ut arvet efter er mamma när er pappa går bort eftersom han ärver henne med fri förfoganderätt. Deras gemensamma barn (ni) ärver alltså först när båda föräldrarna är borta. När er pappa gifte om sig blir ni särkullbarn I förhållande till deras relation, liksom hennes tidigare barn. Särkullbarnen har en rätt att vid sin förälders bortgång begära ut sina laglotter direkt och behöver alltså inte vänta som när det gäller ens egna föräldrar.

Du anger att efter er pappa avled fick ni ut arvet efter honom. Detta innebär att ni tagit ut eran del redan och kommer inte ärva hans nya fru då ni inte är släkt och ingår i hennes legala arvsordning. Situationen hade varit annorlunda om ni som särkullbarn hade avstått till förmån för den efterlevande makan (alltså väntat med att tagit ut er del som man som särkullbarn har möjlighet att göra) tills att hon också avlidit. Då hade ni fått ta del av er pappas andel i efterarvet. Svaret på din fråga är alltså nej, ni har inte rätt till något arv vid hennes bortgång då ni redan fått er laglott. Det är såklart möjligt att makan själv testamenterar något till er men ingen annan laglig rätt föreligger vad jag kan se utifrån er information.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare