Särkullsbarns laglott

Hej! Min sambo avled och vi hade skrivit testamente. Vi hade inga gemensamma barn men han har två egna barn och jag har två egna barn. Särkullebarnen får nu sin laglott och jag får min del. Som jag har förstått så ska särkullebarnen vid min död ha en viss del av det jag efterlämnar. Men de pengar jag nu får som arvslott, hur kan jag använda dom? Kan jag göra vad jag vill, förutom att testamentera bort dom? Eller ska jag tänka på att det ska finnas pengar i dödsboet när jag dör?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt får du din del genom testamentet och att särkullbarnen tar ut sin del direkt. Om särkullbarnen tar ut sin del direkt från sin förälder vilket de har rätt att göra så har de ingen rätt att göra det senare igen vid din bortgång. De kan inte hämta ut sin andel två gånger. Då de är sambons särkullbarn ärver de inte dig om ni inte har testamenterat något till fördel för dem. Jag vet inte vad som står i testamentet, men om ni inte skrivit något sådant kommer inte barnen ta ut något mer då de redan fått sin laglott. Om du/ni har skrivit något om att de ska ärva dig kan jag råda dig att dubbelkolla vad som är skrivet. Du kan även ändra dig och skriva ett nytt eget testamente. Du borde alltså kunna göra vad du vill med din del då särkullbarnen redan fått sin andel.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare