Särkullsbarns arvsrätt

Hej!

Jag undrar följande: Min man och jag är gifta. Jag har barn sedan tidigare äktenskap. Min man har inga barn men syskon (som har barn). Jag vet att om jag dör först har mina barn rätt till att ärva mig direkt eller så kan de välja att vänta att ta ut sin del tills min man går bort. Ärver min mans syskon hans del eller går allt till mina barn? Om min man istället dör före mig, ärver jag allt eller har hans syskon rätt till arv?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Du har rätt i att dina barn har rätt att ärva dig direkt eller vänta med att ta ut sitt arv till din man gått bort, 3:1 Ärvdabalk. Ifall din man har legala arvingar vid sin död, syskon (och deras arvingar), föräldrar, samt deras föräldrar och syskon (kusiner kan inte ärva), så ärver de din mans del. Finns inga så ärver dina barn allt, endast ifall de avstått att ta ut sitt arv vid din bortgång, enligt NJA 2016 s. 442.

Vill ni att dina barn garanterat ska ärva efter din man så går det att skriva ett testamente. Så länge man inte har bröstarvingar (barn) så kan man testamentera relativt fritt.

Din mans arvingar (i andra o tredje arvsklassen, 2:2 ärvdabalk) har inte rätt att ta ut hans arv när han dör, endast särkullsbarn har möjlighet att göra det, 3:1 andra meningen ärvdabalk.

Hoppas du fått svar på dina frågor.

MVH

Patrik OlssonRådgivare