Särkullebarn och testamente

Hej! Jag har ett utomäktenskapligt barn och min fråga är om man kan skriva ett testamente att han inte ärver mej förrän min hustru går bort om jag skulle avlida först. Vi vill absolut inte göra honom arvlös utan bara att min hustru ska sitta tryggt i sitt hem om jag går bort först. Mvh. En undrande

Lawline svarar

Hej, Om du skulle skriva ett testamente till förmån för din hustru har ditt utomäktenskapliga barn, dvs. särkullebarnet ändock rätt att få ut sin laglott. När en make avlider görs först en bodelning och därefter ett arvsskifte. Om det inte finns någon enskild egendom delas all egendom på hälften. Hälften av kvarlåtenskapen utgör laglotten. Det är endast särkullebarn som har rätt att få ut sin laglott, gemensamma barn får inte ut sitt arv föränn båda makarna avlidit. Med andra ord går det tyvärr inte att skriva ett testamente för att fördröja barnets kommande arv.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare