Särkullebarn efterger arv

Hej! Min mamma har gått bort och kvar står mammas make sedan 25 år och jag och min bror (särkullbarn). Mamma och maken upprättade för ca 10 år sedan ett äktenskapsförord där det framgår att var och ens tillgångar ska vara den enskildes egendom. Vi har nu haft bouppteckning och min mammas tillgångar uppgår till 1.5 miljoner varar hälften av husets värde ingår i detta (ca 1200000 kr) . Jag och min bror äger tillsammans nu halva huset och även mamma och makens bil som stod på mamma, värde 50000 kr. Vi samtliga inkl min mamma hade den uppfattningen att äktenskapsförordet skulle göra att maken var i tryggat bo. Jag och min bror vill att maken ska känna sig trygg och att han ska kunna bo kvar. Till saken hör att maken har egna särkullbarn som han dessvärre inte har kontakt med. Han ser oss som sina barn då han funnits i vårat liv i 25 år. Men hur ska vi göra med vår del av huset? Maken kan omöjligt lösa ut oss och vi vill att han ska bo kvar. Bilen kan vi ge som gåva, men som sagt hur gör vi enklast med huset. Risken är att vi när maken dör står som ägare till huset tillsammans med hans barn som han inte haft kontakt med på över 20 år. Eller ska vi ge det som gåva och han sedan upprättar testamente att vi får huset när han inte finns kvar. Vi behöver alla tips och råd vi kan få.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det ni kan göra är att ni efterger er arvsrätt till maken, i enlighet med bestämmelserna i 3 kap. 1 och 9 § § ÄB. Detta innebär inte att ni förlorar er rätt till arv utan mer att ni skjuter upp när ni får ut er del. Ni kommer då få ut er mammas andel av makens egendomsmassa när maken avlider. Den egendomsmassa som han då får av er innehar han med så kallad fri förfoganderätt, vilket betyder att han fritt får förfoga över den med den inskränkningen att han inte får testamentera bort den.

Jag skulle inte rekommendera att genom gåva ge maken huset. Ett testamente kan inte inskränka rätten för bröstarvingar, alltså makens särkullbarn, att få ut sin laglott, vilket är hälften av dennes egendom (7 kap. 1 och 3 § § ÄB)

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Filip WesterdahlRådgivare