Särkullbarns rätt till laglotten

Är särkullbarn. Pappa dog 2015. Han gifte sig på 1950 talet. Pappa och frun fick ett gemensamt barn. Äktenskapsförord skrevs 1972. Till fruns fördel.Testamente skrevs 1996, till fruns fördel.

100 000 kr var pappas pengar vid hans frånfälle.

Denna summa ska finansiera begravning, gravsten, m.m.

Enligt bouppteckningen blir min laglott 5000 kr.

Är det någon idé att klandra bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken 3:1 har särkullbarn alltid rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern avlider. Gemensamma barn får vänta med att få ut sitt arv tills båda föräldrarna avlidit. Arvslotten som tillfaller barnen räknas ut genom att kvarlåtenskapen delas på antalet barn; i det här fallet blir det alltså 100.000 / 2 (förutsatt att din pappa inte hade fler än två barn) = 50.000 kr.

Den här arvslotten kan begränsas enligt testamente, men särkullbarn har alltid rätt till sin så kallade laglott, vilket utgör hälften av arvslotten. Din laglott blir alltså 50.000 / 2 = 25.000 kr. Detta följer av Ärvdabalken 7:1. Kostnaderna för begravningen tas normalt ur dödsboet och ska alltså dras av från kvarlåtenskapen innan själva arvsfördelningen görs.

Eftersom du inte angivit hur mycket begravningen kostade är det omöjligt att svara på om din laglott har blivit kränkt. Jag råder dig att räkna ut hur mycket som blir kvar av din pappas kvarlåtenskap när skulder och begravningskostnader är betalade. Om 1/4 av den summan överstiger 5.000 kr så har du inte fått ut hela din laglott som du har rätt till.

Återkom gärna om du har vidare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare