Särkullbarns rätt till laglott

Min make och jag har varit gifta i 24 år och har 3 barn tillsammans, 15,18 och 20 år.

Min man har varit otrogen och kvinnan väntar nu min mans barn. Hon tänker behålla det...

Har bestämt mig för att förlåta . Han är ångerfull och vill börja om tillsammans med mig.

Han känner sig lurad på barnet och vill inte ha någon kontakt med vare sig kvinnan eller barnet.

Vad gör vi med tanke på framtida arv?

Kan man skriva över våra besparingar på mig?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

När det kommer till barnet kommer barnet att klassas som ett särkullbarn utifrån ditt och din mans perspektiv. Detta innebär att barnet har rätt att minst få ut sin laglott även om din man skulle testamentera all sin kvarlåtenskap till dig och era barn. Alltså kommer barnet ändå ha rätt till sin laglott. Särkullbarnens rätt till laglott är helt enkelt inte något som går att testamentera bort, vilket finns reglerat i 7 kap. 1 § ärvdabalken.

Det ni kan göra är att ni helt enkelt skriver ett testamente med innebörden att du och din man ärver varandra, och när ni båda gått bort så ska era gemensamma barn ärva er med lika stor del vardera samt att särkullbarnet endast ska ha rätt att få ut sin laglott. Ni kan absolut skriva över besparingarna på dig, men eftersom ni är gifta kommer ni ändå dela lika på giftorättsgodset när någon av er avlider. Det enklaste sättet är helt enkelt att ni skriver ett testamente, och på sådant sätt gör ni det endast möjligt för särkullbarnet att få ut sin laglott.

Om ni skulle vilja upprätta ett testamente krävs det att vissa formkrav beaktas, så som att det ska vara skriftligt och bevittnat av två närvarande vittnen, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Om ni skulle behöva hjälp med att upprätta ett testamente kan ni boka tid hos en av våra jurister. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare