Särkullbarns rätt till efterarv

A och B är gifta och har varsin bröstarvinge men inga gemensamma barn. A dör och arvskifte upprättas. A:s barn avstår sin del för att B ska kunna bo kvar i boet. B dör . Ska bröstarvinge till A ha mer än den del som arvskiftet gav vid A:s död ? Och kan A:s barn ärva B trots att det finns en bröstarvinge till B ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om A:s bröstarvinge avstår sitt arv för efterlevande make så har han/hon rätt till arvet efter A när B avlider. A:s bröstarvinge ärver alltså inte B utan A, men vid ett senare tillfälle. A:s bröstarvinge har rätt till en viss del av A:s kvarlåtenskap och om det endast finns en bröstarvinge så har han/hon rätt till hela kvarlåtenskapen efter A. När B avlider får värdet av A:s kvarlåtenskap räknas ut på nytt och därefter har A:s bröstarvinge rätt till detta.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare