Särkullbarns rätt till arv före fostermors rätt

Min far gick bort förra året. Vi är två syskon.

Far gifte om sig 2009 med en kvinna som hade en dotter sen tidigare. Hon lever men bor på äldreboende.Hur blir arvsfördelningen?

Har min fostermor rätt till halva arvet när hon bor på hemmet?

Vilken arvsrätt har hennes dottern när våran far gick bort? Hon blir väl särkullbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Er fråga behandlas i ärvdabalk (1958:637) (ÄB). Jag utgår från att inget testamente skrivits och att det inte finns något äktenskapsförord eftersom det inte nämns i er fråga. Enligt 3 kap. 1 § ÄB har ni rätt att få ut er laglott innan er fostermamma får ut sin del av giftorättsgodset (detta innebär att ni inte kommer ärva från er fostermamma genom efterarv). Er fostermors dotters rätt till arvet efter er far beror på huruvida er fars relation till henne. Om han adopterat henne, skulle så vara fallet ärver hon från er far. Således, kommer er fars arv delas på er två syskon. Detta innebär att ni två syskon kommer dela på halva giftorättsgodset och eventuell enskild egendom som er far äger.

Hoppas ni känner att era frågor har besvarats och stort lycka till i framtiden!
Lawline RådgivareRådgivare