Särkullbarns rätt till arv

Min pappa är omgift med en kvinna som inte har egna barn. Hon hade en bror som har två barn. Brodern är död.

Hur delas arvet efter pappa resp hans fru ( ej min mamma) om det inte finns papper på äktenskapsförord eller testamente?

Vore väldigt tacksam för svar eftersom pappa bara har dagar kvar att leva, och hans fru också är gammal.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en make avlider ska bodelning genomföras enligt 9 kap 1 § Äktenskapsbalken. Då det inte finns något äktenskapsförord eller testamente kommer den egendom som utgör giftorättsgods att delas hälften var. Om din pappa avlider först, kommer hans kvarlåtenskap, dvs. den egendom som tillfaller honom vid bodelningen samt hans enskilda egendom, du som särkullbarn vara berättigad till. Detta har du rätt till framför din pappas fru i enlighet med 3 kap 1 § Ärvdabalken. Den egendom som vid bodelningen tillfaller frun, kommer tillsammans med den egendom som utgör hennes enskilda egendom, att tillfalla hennes brorsbarn. Detta gäller förutsatt att du inte väljer att avstå ditt arv i enlighet med 3 kap 9 § ärvdabalken. Isåfall kommer du istället vara berättigad till en viss kvotdel i efterarv när sedan frun avlider.

Viktig att komma ihåg är dock att den efterlevande maken alltid, om möjligt, har rätt till egendom till ett värde av 4 gånger gällande prisbasbelopp (4x44 500 kr=178 000 år 2015) vilket framgår av 3 kap 1 § stycke 2 ärvdabalken. Ifall frun vid bodelningen inte får egendom till ett värde överstigande detta har hon företräde till din fars kvarlåtenskap till ett värde som täcker det som saknas. I ett sådant läge är du dock berättigad till efterarv till den delen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare