Särkullbarns rätt till arv

Särkulbarn

Blir det någon skillnad hur mycket särkullbarn ärver om man är gift eller sambo dom har ju rätt att få ut sin del direkt om jag har fattat rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du om det spelar någon roll om det finns någon efterlevande make/maka för särkullbarnet? Det spelar i vilket fall ingen roll om särkullbarnet är gift eller inte.

Efterlevande make/maka har alltid, ur arvlåtarens kvarlåtenskap, rätt till egendom till så stort värde att det tillsammans med den egendom som efterlevande erhållit ur bodelning och/eller det som utgör efterlevandes enskilda egendom uppgår till 4 prisbasbelopp. Föräldrabalken 3 kap. 1 § 2 st.

Prisbasbeloppet för 2018 är 45 500 kr.
45 500 x 4 = 182 000 kr

Har inte arvlåtaren egendom som uppgår till sådant värde att efterlevande genom bodelning/enskild egendom + arv uppkommer till det beloppet så ärver efterlevande all kvarlåtenskap och särkullbarn ingenting.
Särkullbarnet ärver då först när även efterlevande avlider. Föräldrabalken 3 kap. 2

För sambo finns inte sådan rätt och då ärver särkullbarn som vanligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare