Särkullbarns rätt till arv

Hej,

Min pappa är inte min biologiska pappa men han är biologisk pappa till mina två yngre syskon. Våra föräldrar är gifta.

Min biologiska pappa bor i Spanien och vi har ingen kontakt.

Hur fungerar det med arv? Vad händer om min mamma skulle gå bort? Eller min pappa (ej biologisk)?

Vi har flera gånger pratat om att skriva papper. Tidigare om adoption som aldrig blev av. Behöver vi skriva något alls?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken rätt har särkullbarn till arv?

Jag utgår från att du föddes innan din mamma och din bonuspappa gifte sig. Det innebär att du inte har någon legal arvsrätt från din bonuspappa, vilket framgår av 2 kap. 4 § ÄB.
Skulle däremot din mamma gå bort, har du rätt till arv enligt 2 kap. 1 § ÄB. Du har då rätt att få ut ditt arv direkt enligt 3 kap. 1 § ÄB eftersom du inte är bröstarvinge till din bonuspappa.

Förordna ett testamente

För att du ska ha rätt till arv från din pappa, som inte är din biologiska, är det enklaste att upprätta ett testamente. Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du vända dig till vår avtalstjänst på Lawline.

Har du ytterligare frågor kan du skriva i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare