Särkullbarns rätt till arv

Hej! Om jag är gift och min man dör, vi har inga gemensama barn men han har 3. Vad jag förstå är hälften av vad vi äger mitt genom giftorätten. Den andra delen är det hans barn som ärver det eller ärver jag också av den delen? Det finns inget skrivit som äktenskapsförord eller testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om din man skulle avlida så ska en bodelning göras. I denna kommer ert giftorättsgods att ingå, d.v.s. allt som inte är enskild egendom (t.ex. sådan som har gjorts enskild genom ett äktenskapsförord eller sådant som den ene maken fått genom arv med villkor att egendomen ska vara enskild).

Värdet på giftorättsgodset kommer sedan att delas på två och du kommer att få den ena delen. Din makes barn kommer att få dela på den andra hälften.

Om de tre barnen hade varit era gemensamma barn så hade du ärvt din makes del före de tre barnen. Barnen hade då fått ut sitt arv från din make först vid din död.

Det går att genom ett testamente inskränka särkullbarnens rätt till arv så att de bara får hälften av sin arvslott (den s.k. laglotten) vid din makes död.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare