Särkullbarns rätt att utfå arv direkt efter förälderns död

Hej, Vi är ett gift par sedan 1991. I samband med giftomålet skrev vi äktenskapsförord , att var o en ägde sitt . Min man har 2 särkullbarn och jag ett , inga gemensamma barn . 2008 skrev min man ett gåvobrev där han gav mig halva hans hus . För 4 år sedan skrev vi gemensamt testamente och ett gåvobrev upprättades på andra halvan av huset . Jag har nu lagfarten för hela huset . Detta gjordes eftersom jag tjänat mest pengar och huset behövdes renoveras till en stor kostnad . Jag har betalat alla lån , ca 1 miljon . Renovering uppgick till ca 1 miljon . Min man har 19000 i pension . Vi gör MKT dyra resor flera ggr på året , oftast 1-2 månader , 2000 kr per dygn för boendekostnad . Jag står i stort sett för alla våra kostnader . Kan min mans barn begära ngt i laglott om han dör före jag ? Mitt barn låter min man sitta i orubbat bo .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som aktualiseras i detta fall finns i ärvdabalken (ÄB). Om din make dör före dig kommer hans egendom att utgöra hans kvarlåtenskap. Eftersom att ni inte kommer att behöva göra en bodelning blir hans kvarlåtenskap det som han äger vid sin död. Det är kvarlåtenskapen minus eventuella skulder som han har och andra kostnader som kommer att uppkomma som då utgör det som ska delas ut till arvtagarna.

Det som gäller när en make har särkullbarn är att dessa som huvudregel har rätt att få ut hela sitt arv vid den förälderns död. Detta innebär alltså att om din make inte har något testamente till förmån för dig är det möjligt för din makes särkullbarn att vid hans död kräva ut hela arvet på en gång.

Det finns dock alternativ som avviker från denna huvudregel. Ett av dessa är som du nämnde att särkullbarnen låter den efterlevande maken sitta kvar i orubbat bo. Detta kan särkullbarnen göra genom att antingen helt avsäga sig sin arvsrätt, eller genom att avstå från arvet endast till förmån för den efterlevande maken. Genom det sistnämnda alternativet får de istället ut sitt arv när den efterlevande maken dör (ÄB 3:9).

Ett annat alternativ är att din make skriver ett testamente till förmån för dig. Problemet är dock att din makes särkullbarn alltid har rätt att få ut sin laglott. Detta gör de genom att jämka (kräva ändring av) testamentet så att de får ut sin laglott om 50% av kvarlåtenskapen (ÄB 7:3).

För att du ska kunna sitta kvar i helt orubbat bo krävs alltså att din makes särkullbarn går med på det. Det ni kan göra i förväg, för att du ska vara säker på att i varje fall få 50% av kvarlåtenskapen, är att din make skriver ett testemente om det. Det är också möjligt för din make att i testamente förordna om att du ärver hälften av hans kvarlåtenskap och att hans särkullbarn får så kallat efterarv från honom efter din död.

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare