Särkullbarns rätt att avstå arv

Hej! Min väninnas man har död nu i september. Han har två vuxna bröstbarn som ärver honom tillsammans med min väninna. Men dem (Särkullbarn) i relation till väninnan vill avsäga helt sin rätt till arvet efter sin far. Så att hon ska ärva allt .

Min väninna i tacksamhet vill ge deras barn små gåvor i pengar beroende på framtidens försäljnings pris av bostadsrätt som hon bor kvar.

Jag undrar :

Kan särkullbarn helt avsäga sig rätten till arvet efter sin biologiska far?

Måste min väninna ge dem något för detta? Om fallet så hur mycket? Eller inget alls.

Kan hon ge gåvor till deras barn som tacksamhet att dem tillåter henne ärva allt efter sin man?

Med vänlig hälsning

Grazyna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Särkullbarn kan avstå sitt arv så den efterlevande maken får fri förfoganderätt över deras del av arvet enligt ärvdabalken (1958:637) 3 kap 1 §. Fri förfoganderätt innebär att maken får göra vad denne vill med arvet. När sedan den efterlevande maken dör blir särkullbarnen dödsbodelägare enligt 3 kap 9 § och får då sin del av arvet på det sättet. Detta innebär att din väninnas styvbarn kan avstå arvet till fördel för henne och utan att hon behöver betala dem något.

Om din väninna vill ge barnen pengar i gåva hindrar inte lagen henne från det.

Hoppas det här svaret har varit till hjälp!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare