Särkullbarns rätt att ärva efter förälderns bortgång och incitament att avstå från arvet

Hej!

Har en några frågor gällande arv som jag önskar få svar på.

Förutsättningarna är dessa: Jag är gift och har 3 barn från ett tidigare äktenskap, min fru har 2 barn från ett tidigare äktenskap.

Om jag förstått det rätt så ärver barnen, till den av oss som först avlider, halva värdet av våra gemensamma tillgångar. Skriver vi ett testamente med fri förfoganderätt så får barnen till den avlidne ärva 1/4 och den andra tillfaller maken/makan som är i livet. Stämmer det?

När sedan änkan/änkemannen avlider så ska barnen ärva det som då finns i boet genom att den först avlidnes barn får sin andra fjärdedel och den nyss avlidnas barn ärver resten. Stämmer det?

För att förmå barnen, till den först avlidne att avstå arvet just vid det tillfället, kan man skriva in i testamentet något förbehåll att om barnen, eller något av dom, som vill ha ut sitt arv då inte får ut sin del när den andre maken/makan avlider?

Hoppas jag skrivet så du förstår vad jag menar.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag besvarar dina frågor i den ordning som du ställt dem:

Fråga 1 - Ja, det du skriver stämmer. Eftersom det rör sig om särkullbarn har de rätt att få ut sin andel av arvet direkt. I en bodelning får vanligtvis makarna hälften var (om inte exempelvis ett äktenskapsförord stadgar något annat). Den avlidne makens hela andel går då till barnen (det vill säga hälften av makarnas gemensamma tillgångar) om det inte finns något testamente. Genom ett testamente skulle det vara möjligt att minska barnens arv till att omfatta endast laglotten (vilken kommer uppgå till minst en fjärdedel av makarnas gemensamma tillgångar). Den efterlevande maken får då behålla sin halva från bodelningen samt den avlidne makens kvarstående del (det vill säga totalt 3/4 av den totala egendomen).

Fråga 2 - Även detta stämmer. Om den först avlidne maken testamenterat med fri förfoganderätt till den efterlevande så utgår man ifrån att barnen ska få "resten" när den efterlevande sedan går bort. Detta gäller så länge det inte stadgats något annat i testamentet. Barnen till den först avlidne får då ut sitt arv först (som räknas ut proportionellt i förhållande till vad som fanns då, respektive nu), sedan delas resterande andel ut till den efterlevande makens arvingar.

Fråga 3 - Ja, det går att skriva in ett sådant förbehåll. Detta kan då fungera som ett slags incitament för barnen att inte kräva ut sin laglott direkt vid förälderns död utan istället avstå arvet till förmån för den efterlevande. Om de väljer att avstå får de hela sin arvslott, istället för bara laglotten. Laglotten är alltid hälften av arvslotten (vad man hade ärvt om det inte funnits något testamente).

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hedvig JohanssonRådgivare