Särkullbarns rätt

Gift, inga egna barn, maken har 2 från tidigare äktenskap sk särkullebarn. Vi har inget skrivet emellan oss. Jag står för lagfarten på bostadshuset, han står för lagfarten på en hyresfastighet. Vad händer om han skulle gå bort? Gifta ärver varandra automatiskt? Hans tillgångar blir mina förutom den delen som hans barn har rätten till, hur stor del är det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din makes 2 tidigare barn, sk särkullbarn, har rätt att få ut deras arv direkt enligt 3:1 ÄB https://lagen.nu/1958:637.

Särkullbarnen kan välja att avstå från arvet till förmån för dig, deras fars fru, och har sedan rätt till efterarv efter dig enligt 3:9 ÄB.

Din make kan dock skriva ett testamente med en önskan om orubbat bo vilket innebär att särkullbarnen enbart har laglig rätt till halva arvslotten (den sk laglotten enligt 7:1 ÄB).

Om din make inte skriver ett testamente kommer alltså hälften av boet tillfalla dig och hälften till särkullbarnen. Om din make däremot skriver ett testamente kommer dock särkullbarnen endast få ut hälften av arvslotten. Detta är särkullbarnens lagliga rätt men för att få ut laglotten måste särkullbarnen jämka testamentet inom 6 månader från det att de fick del av testamentet, 7:3 ÄB.

Ellinor SvenssonRådgivare