Särkullbarns efterarvsrätt när de har fått ut sin laglott

Hej. Jag och min numera avlidna make hade bara särkullsbarn. Vi hade skrivit testamente med fri förfoganderätt till den kvarlevande maken. Vi hade även enskild egendom. Hans barn krävde att få ut sin arvslott som nu är utbetalt. Vad händer nu med testamentet ? Är det ogiltigt eller måste jag låta även hans barn ärva mig vid min bortgång. Han hade 2 barn och jag 3.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att göra det så tydligt som möjligt kommer jag att dela in svaret i olika delar och gå igenom del för del.

Fri förfoganderätt

Makar har arvsrätt efter varandra, detta framgår av 3 kap. 1 § Ärvdabalken (1958:639), härefter kallad ÄB. Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken får förfoga över kvarlåtenskapen. Du får använda pengarna som du vill men skillnaden gentemot äganderätt är att du inte får testamentera bort kvarlåtenskapen eller ge bort det som en gåva.

Särkullbarns arvsrätt

Särkullbarn har till skillnad från gemensamma barn rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap. 1 § ÄB. Om din avlidne makes två barn har fått ut hela sin arvslott direkt har de ingen så kallad efterarvsrätt. Detta framgår av 3 kap. 2 § ÄB som säger att om bröstarvinge har fått ut del av arv eller hela arvet direkt så ska efterarvsrätten minskas i motsvarande mån.

Slutsats

Har din avlidne makes två barn fått ut sina arvslotter direkt har de alltså ingen rätt att taga arv även efter dig. Testamentet är giltigt men resultatet blir något annorlunda.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare