Särkullbarns arvsrätt vid efterlevande makes bortgång

Hej Min mamma blev änka 2021 och dom hade skrivit ett testamente med fri förfoganderätt. Mammas make hade tre barn i tidigare äktenskap och vid bouppteckningen begärde dom sin laglott som är utbetald. Nu har min mamma avlidit och vi är två barn efter henne. Är mammas makes barn berättigade till ytterligare arv och hur ska det fördelas nu. Det finns en fastighet att sälja efter mamma. Ska dom tre barnen närvara vid bouppteckning och arvskifte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Tillämplig lag

Regler om arvsfördelning finns i Ärvdabalken (ÄB)

Arvsfördelning efter moderns bortgång

Vid en persons bortgång ska arvet fördelas enligt den svenska arvsordningen om inte annat anges i testamente. Jag antar att din mor inte har upprättat något testamente gällande hur hennes kvarlåtenskap ska fördelas. Din mammas makes barn kallas enligt Ärvdabalken för särkullbarn och de kan få ut sitt arv direkt efter att deras förälder avlidit (3 kap. 1§ ÄB). Barn till den avlidne har arvsrätt på den kvarlåtenskap som den avlidne efterlämnar sig (2 kap. 1§ ÄB). I ditt fall innebär det att makens barn har ärvt av deras förälder och att du och ditt syskon tillsammans ska dela på kvarlåtenskapen från din mor. Mammans makes tidigare barn har redan fått ut sitt arv vid makens bortgång och har ingen arvsrätt av din mor enligt den svenska arvsordningen, eftersom de inte är arvingar till din mor.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare