Särkullbarns arvsrätt

Hej ! Min far är gift med en kvinna som inte är min mamma ? Ar jag rätt att ärva honom ändå ? Min far har 2 barn som är hans biologiska barn jag och min storebror ! Vad har vi rätt till efter våran far ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Både du och din bror är så kallade särkullsbarn, barn som inte är ens makes barn. När er far går bort så görs en bodelning mellan honom och hans fru, vanligtvis får de vars hälften om inga äktenskapsförord eller enskild egendom finns.

Vad som hamnar på er fars lott efter bodelningen har hans barn rätt till. Eftersom ni är två stycken så är er arvslott vars 50 % av kvarlåtenskapen, denna har ni rätt att få ut omedelbart, 3:1 1 st ärvdabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Patrik OlssonRådgivare