Särkullbarns arvsrätt

Arvsstorleken för särkullebarn: Maken avlider har två barn ur tidigare äktenskap. De gemensamma tillgångar vid makens bortgång är 3 000 000. 1 500 000 är då väl makans del av det totala boet. Ärvar hon hälften av makens del dvs 750 000 och resterande 750 000 delas mellan barnen? vilken paragraf, kapitel mm. Tacksam för snabbt svar. Mvh Gerhard Beer

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Den bortgångne faderns bröstarvingar(särkullbarnen) har rätt att direkt få del av sitt arv från faderns kvarlåtenskap. Detta är ett undantag från huvudregeln i 3 kap. 1 § ärvdabalken, som reglerar att den efterlevande makan har rätt till den bortgångnes kvarlåtenskap. Särkullbarnen har dock en möjlighet att avstå från att ta ut arvet direkt och istället ta del av den andre makens bo vid dennes senare bortgång. Detta regleras i 3 kap. 2 § samt 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Den totala arvslotten för barnen är hälften av faderns kvarlåtenskap, se 7 kap. 1 § ärvdabalken. I ditt fall innebär detta 750. 000/2= 375.000 kr/bröstarvinge. Du ärver således 750. 000 kr och faderns bröstarvingar delar på resterande del.

Ärvdabalken hittar Du https://lagen.nu/1958:637#K3P2.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare