Särkullbarns arvsrätt

Hej! Vi är gifta och köpte en bostadsrätt till min frus dotter. På kontraktet står min fru till 90% som ägare och hennes dotter till 10%. Om min fru skulle avlida före mig, ärver jag då de 90% som min fru står för? Vi var gifta när lägenheten köptes.

M.v.h. Tommy

Lawline svarar

Hej!

Avgörande i fallet är om bostadsrätten tillfaller som giftorättsgods, eller om något äktenskapsförord är upprättat gällande bostadsrätten, och därför föreskrivit att bostadsrätten ska vara enskild egendom. Om fallet är att bostadsrätten är enskild egendom kommer denna att tillfalla dottern, om inget testamente eller liknande är föreskrivet om bostadsrätten, då enskild egendom inte ingår vid bodelning.

Om bostadsrätten är giftorättsgods kommer värdet av den (de 90%) ingå vid bodelning er emellan. Det ska konstateras att efter en eventuell bodelning kommer särkullbarnet kunna, enligt Ärvdabalken 3 kap. 1§ kräva ut sin arvslott. Arvslotten i fallet skulle vara det som tillfaller din fru vid bodelning, samt eventuell enskild egendom.

Beroende på hur äganderättsförhållandena ser ut kan denna (eller en del av denna) mycket väl tillfalla dig vid en eventuell bodelning, dvs. hur stora era tillgångar och skulder ser ut. Detta är dock omöjligt att svara på utifrån informationen i fallet.

Ha en fortsatt trevlig dag, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Marcus AnstrinRådgivare