Särkullbarns arvsrätt

Min farfar gick bort för några månader sedan..han var omgift, han har 3 barn tidigare och ett barn med den nya frun. I deras testamente ville han att allt skulle gå till den efterlevande och deras gemensamma arvinge. Vad betyder detta och är de så att min pappa och hans 2 bröder inte får något arv?har dom något rätt att få ut något? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

När en person avlider ärver bröstarvingarna (dennes avkomlingar) den avlidnes tillgångar, 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Om den avlidne vid sin död var gift ärver efterlevande make hela kvarlåtenskapen och bröstarvingarna får ut sin arvslott först när den efterlevande maken i sin tur avlider. Detta förutsätter dock att det är fråga om gemensamma bröstarvingar. I din pappas och hans tre bröders fall är de inte gemensamma bröstarvingar till din farfar och hans nya fru, utan de är s.k. särkullbarn.

Särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott genast vid den först avlidne makens död, 3 kap 1 § ÄB. Denna rätt kan dock avstås till förmån för efterlevande make och då ges särkullbarnen en rätt till efterarv, 3 kap 9 § ÄB.

I din pappas fall föreligger ett testamente, vilket är ett sätt för din farfar att förbise arvsordningen och förfoga över kvarlåtenskapen på annat vis, 9 kap 1 § ÄB. Dock finns vissa regler i ÄB som inskränker testatorns testamentesfrihet, dvs att denne inte kan testamentera kvarlåtenskapen hur som helst.

Enligt huvudregeln ska den avlidnes kvarlåtenskap delas lika mellan dennes arvingar; detta är den s.k. arvslotten. Hälften av arvslotten utgör bröstarvinges laglott, 7 kap 1 § ÄB. Ett barn till den avlidne har enligt lag rätt till sin laglott men detta kräver att bröstarvingen påkallar jämkning av testamentet, 7 kap 3 § ÄB.

Sammanfattningsvis har din pappa och hans tre bröder, så som särkullbarn, rätt att genom jämkning av testamentet genast få ut sin laglott från din farfar. Detta p.g.a att deras laglott, som är en okränkbar rättighet som tillkommer bröstarvingar, faktiskt har kränkts genom det upprättade testamentet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare