Särkullbarns arvsrätt

Jag är gift och ensam ägare till huset. Om jag via Gåvobrev ger hustrun 50% av huset. Ärver hennes son den delen om hon skulle gå bort? Sonen är från ett tidigare förhållande och inte min biologiska son.

Lawline svarar

Hej!

Om din fru inte har fler barn så ärver hennes son allt när hon avlider, om inte testamente finns som säger annat. Särkullbarns arvsrätt går nämligen före makars, 3:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3). Därmed kommer sonen även ärva den halva av huset som din fru fått i gåva av dig.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare