Särkullbarns arv och legat

Ett par som varit gifta ca 5 år. De har inga barn tillsammans, men maken har en son. Dvs sonen är ett särkullbarn. Maken gick bort i höst och nu kräver sonen hälften av alla tillgångar dvs hälften av hus, lösöre och kontanter. Nu finns det tydligen ett legat där det står att den efterlevande makan/maken skall ärva hus, lösöre, borträknat från kontanter. När legatet upprättades var paret dock ej gifta. Den kvarvarande hustrun står som legiatör. Hur stor andel ärver särkullsbarnet? Är det 50% eller är det laglotten 25%?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

För att detta legat ska vara giltigt måste det ha gjorts i form av ett testamente enligt lag, det vill säga det ska vara skriftligt och bevittnat av två personer (se ärvdabalken (1958:637) kap 10 § 1, här). Särkullbarnet har rätt till sin arvslott efter sin förälder, men han behöver inte vänta tills makan i detta fall har gått bort utan har rätt till sitt arv direkt efter förälderns bortgång. Genom att upprätta ett testamente kan dock särkullbarnets arvslott begränsas till endast hälften av det som särkullbarnet annars skulle ha ärvt (dvs hälften av arvslotten) vilket kallas för laglotten. Rätten till laglott kan aldrig testamenteras bort.

Om särkullbarnet i detta fall kan kräva exempelvis en del i huset/lösöret är beroende på hur testamentet är utformat samt om de övriga eventuella tillgångarna täcker särkullbarnets, det vill säga sonens, rätt till laglott. Jag skulle råda dig att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig i just ditt fall. Du kan enkelt boka en tid med en familjerättsjurist genom www.lawline.se/boka eller klicka på knappen här till höger.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare