Särkullbarnets rätt till arv

Ett par som är gifta och kvinnan avlider. Inga gemensamma barn. Mannen ha ett barn.

Testamente finns där detta barn ska få 1/4 av kvarlåtenskapen när mannen dör. Resterande 3/4 tilldelas annat. Är detta rätt att särkullbarn endast får 1/4 del av kvarlåtenskapen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken 3:1 har särkullbarn alltid rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern avlider, till skillnad mot gemensamma barn som får ut sitt arv efter att båda föräldrarna avlidit. Arvslotten räknas ut genom att kvarlåtenskapen delas på antalet barn till den avlidne och det är den som tillfaller barnet om inget testamente finns. Arvslotten kan dock begränsas enligt testamente men aldrig till mindre än hälften.

Det barnet har rätt till, oavsett vad som står i testamentet, kallas för laglott och utgörs alltså av halva arvslotten. Det följer av Ärvdabalken 7:1. Om det bara finns en arvvinge till den avlidne så blir laglotten således 1/2 av kvarlåtenskapen.

Välkommen att höra av dig igen om du har vidare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare