Särkullbarn rätt till arv

Hejsan. Min pappa gick bort för 10 års sen. Han var omgift o hade 2 barn med hans nya fru. Jag är ett särkulles barn till min pappa. Jag fick bouppteckningarna hem skickat till mig o där står det att det finns kvar 120.000 kr i dödsboendet. Jag tog kontakt med familjejuristerna som höll i bouppteckningen o undrade hur det gick till som särkullsbarn i detta ärende. Jag fick till svar att det finns inte så mycket pengar kvar i dödsboendet, men det fanns ju 120.000 på lappen jag fick hem. Det fanns inget testamente. Vad är det som är rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem har arvsrätt?

Hur arv ska fördelas regleras i ärvdabalken (ÄB). Arvet ska i ditt fall fördelas enligt den legala arvsordningen. Enligt 2:1 första stycket ÄB är bröstarvingar, den avlidnas egna barn, de som är den avlidnes närmaste arvingar. Enligt 2:1 andra stycket ÄB ska arvlåtarens, i ditt fall din pappas, barn ta lika lott vid fördelningen av arvet. Du och dina två halvsyskon har med anledning av detta rätt till lika stor del av arvet.

Hur skulle arvet fördelats?

I din pappas fall skulle en bodelning ha förrättats mellan arvingarna, du och dina syskon, och din pappas nya fru (se 9:1 och 9:5 äktenskapsbalken). Detta innebär att du och dina syskon skulle delat lika på 60 000 kr. Du var således berättigad 20 000 kr i arv efter din pappa och i egenskap av särkullbarn hade du kunnat få pengarna direkt efter din pappas bortgång (se 3:1 ÄB).

I 16:4 ÄB anges att en arvsberättigad ska göra sin rätt gällande inom tio år från dödsfallet. Om den arvsberättigade inte gör det förlorar han eller hon sin rätt att ta del av arvet enligt 16:7 ÄB. Det finns med hänvisning till ovan därför en risk att din arvsrätt har preskriberats och att du förlorat din rätt till arvet efter din pappa.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en till.

Ludvig MontanRådgivare