Särkullbarn och testamente

Hej: Jag har 2 döttrar från olika äktenskap. Den älsta är gift och har mycket bra ekonomi osv. Den yngsta är ensamstående och äger ingenting. Både min fru och jag oroar oss för henne. Vi är inte rika men vi äger en bostadsrätt som vi skulle så gärna lämna som arv till henne. Skulle det vara möjligt? Och i så fall hur? Mvh: Daniel

Lawline svarar

Hej!

Tack så mycket för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

Dina båda barn ingår i den första arvsklassen, dvs de är de som kommer ärva efter dig enligt 2 kap 1§ Ärvdabalken (som du finner Här). Av denna regel följer också att båda dina barn ska ärva lika mycket, dvs hälften var av din kvarlåtenskap, det är detta som kallas för arvslott. Du kan dock genom ett testamente testamentera bort halva ditt barns arvslott. Det betyder för dig att du kan ge 75% av din kvarlåtenskap till din ena dotter och 25% till den andra dottern med god ekonomi. Oavsett vad du skriver i testamentet har alltså båda dina barn alltid rätt till minst 25 % av din kvarlåtenskap, detta är vad som kallas Laglott enligt 7 kap 1§ Ärvdabalken.

Detsamma gäller din fru, har hon inga andra barn kommer all hennes kvarlåtenskap tillfalla er gemensamma dotter. Har hon andra barn har de alltid rätt till sin Laglott som då blir olika stor beroende på hur många barn hon har.

Säg att lägenheten är värd 2 000 000 kr och du och din fru äger hälften vardera dvs 1 000 000 var och förutom det har du 100 000 i andra ägodelar. Väljer du att skriva i ett testamente att lägenheten ska tillfalla er gemensamma dotter, måste din andra dotter minst få 25% av 1 000 000 + 100 000 = 1 100 000. Din andra dotter måste därför få 275 000 från Din del av Din kvarlåtenskapen. Er gemensamma dotter som får lägenheten kan självklart belåna lägenheten och utge 275 000 till din andra dotter för att få loss summan ur lägenheten.

Du kan skriva ett testamente själv, även om jag rekommenderar dig att ta kontakt med en juristbyrå eller bank. Oavsett måste du ha två utomstående (ej släkt) personer som bevittnar och skriver under, du ska även skriva under själv. Viktigt här är att båda vittnena samtidigt bevittnar när du skriver under testamentet 10 kap § 1 Ärvdabalken annars blir testamentet ogiltigt (reglerna för upprättande av testamente finner du här).

Jag hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare